Branding & Storytelling
Tumblehead
Virksomheden Tumblehead løste i 2017 en opgave for Danmarks Kirkelige Mediecenter om at producere film om Reformationen. Formålet var at tage børn med tilbage i historien og blive klogere på reformationen og dens betydning i Danmark. Projektet blev til i et samarbejde mellem Tumblehead, Viborg Kommune, Viborg Stift, Sigurd Barrett og Danmarks Kirkelige Mediecenter med støtte fra Folketinget (Reformationspuljen), Ole Kirk’s Fond og Præsidiet for Reformationsjubilæet i Danmark. Efterfølgende fik Tumblehead mulighed for at klippe de animerede dele af filmene sammen til en kort film om Martin Luther. Denne blev bemærket af National Geographic, som spurgte, om de måtte lægge filmen på deres YouTube-kanal. Det måtte de gerne, og filmen er her blevet set omkring en halv million gange. Desuden blev filmen i 2018 nomineret og belønnet med en Emilie Award, som er animationsbranchens Oscarpris.
Juleanimation i byens rum
Byens børn og voksne i Viborg skal have lejlighed til at møde animationen i byens rum og nyde de levende fortællinger, som animationen kan skabe. Med en helt særlig juleoplevelse fik publikum mulighed for at se animationsforestillingen om julegrisene Grisse & Basse. De to grise havde gjort sig umage med at udsmykke det gamle Viborg Museum på Hjultorvet. Men da en iskold julestorm lagde vejen forbi torvet, frøs al pynten til is og gik i stykker - julehyggen var fuldstændigt spoleret! Mon de to grise nåede at pynte op igen og redde julen? De fik brug for hjælp af publikum. Med den magiske animerede juleforestilling, som blev projiceret op på det gamle museum, blev der bragt liv og julehygge til den ikoniske bygning midt i Viborg.
Årets bil
I en stor særudstilling samlede Viborg Museum de 50 biler, der siden 1969 var blevet kåret som Årets Bil i Danmark. Der var behov for at højne oplevelsen af udstillingen og tilføre massiv "wauw-effekt" ved at supplere med video - og animationssekvenser, der kan understøtte oplevelsen af udstillingen. Dette skulle bidrage til at skabe øget fokus på formidlingen af historien og centrale budskaber i udstillingen. I udstillingen blev der lavet 11 store projektioner i op til fem meters bredde. På disse blev der produceret video- og animationssekvenser med formidling af udvalgte fortællinger om bilerne og den Danmarkshistorie, de er en del af. Sekvenserne kombinerede film og billeder med lækker og sjov animation og stop-motion. Udstillingen blev et ambitiøst projekt, som blev præsenteret i efteråret 2018, og som Viborg Museum producerede i samarbejde med Forstadsmuseet i Hvidovre.